Pod koniec września oddano o użytku ścieżkę pieszo-rowerową, zlokalizowaną na terenie dawnego szlaku kolejowego, na odcinku od miejscowości Krąg do miejscowości Żabno. Zrealizowano ścieżkę o nawierzchni asfaltowej, parkingi, oświetlenie, punkty widokowe, obiekty małej architektury, takie jak wiaty, ławki, stoły i kosze na śmieci. Długość zagospodarowanego traktu wynosi 1,95 km.
– Naszą przygodę turystyczną rozpoczynamy od Kręga. Tam czeka na nas parking na 20 samochodów , który zachęca do pozostawienia pojazdu i rozpoczęcia wędrówki, np. uprawiania Nordic Walking, jazdy na rolkach, hulajnodze bądź rowerze. Pokonując 600m docieramy do obszaru Natura 2000 i rzeki Wierzyca nad którą znajduje się ponad 100 letni most kolejowy. Na nim to zlokalizowano dwa punkty widokowe umożliwiające obserwację z wysokości ponad 12m obszaru Natura 2000 w kierunku północno – wschodnim i południowo – zachodnim. Zlokalizowano tu wiaty stanowiące wspaniałe miejsce piknikowe. Znajdują się tu również najdłuższe schody w powiecie starogardzkim prowadzące do brzegu rzeki. Miejsce to jest granicą administracyjną między dwiema wsiami gminnymi, tj. Kręgiem i Żabnem. Pozostało nam jeszcze około 1350m i kończymy marszrutę na granicy z Miastem Starogard Gdański – opisał trakt Dariusz Szczubełek, inspektor ds. inwestycji Urzędu Gminy Starogard Gd.
– Z niecierpliwością czekamy na rok 2018, w którym to samorządowcy Miasta Starogard planują realizację projektu mającego na celu połączenie naszego traktu z siecią dróg rowerowych funkcjonujących w centrum miasta. Również samorządowcy ze Skarszew planują wykorzystanie byłego traktu kolejowego. Ukończono już prace projektowe i uzyskano decyzję pozwolenia na budowę, a realizacja uzależniona jest od rozpatrzenia złożonych wniosków na dofinansowanie zewnętrzne – dodała Maria Michel, naczelnik wydziału Gospodarki Komunalnej i Inwestycji UG Starogard Gd.
Z nadzieją oczekujemy roku 2018, w którym to może dojść do historycznego momentu dla mieszkańców powiatu starogardzkiego, tj. połączenia dwóch dużych miast szlakiem pieszo – rowerowymi i zastąpienia transportu kolejowego turystyką.
Wartość projektu pn. „Zachowanie wartości przyrodniczych i krajobrazowych korytarza ekologicznego doliny Wierzycy” (ochrona przyrody poprzez identyfikację i prezentację najciekawszych obiektów przyrodniczych trasą biegnącą po byłym torowisku od Kręga do Starogardu) wyniosła 1.799.636 zł. Na 80% wartości netto zadania Gmina Starogard Gdański uzyskała dofinansowanie z funduszów Unii Europejskiej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 – 2020.
Wygląda bomba tylko ciekawe czy lobuzeria tego nie zdewastuje.