Utrata płynności finansowej może zagrozić istnieniu przedsiębiorstwa. Dlatego też, już przy pierwszych jej oznakach warto skontaktować się z doradcą ds. ulg i umorzeń w ZUS.
Problemy finansowe mogą dotknąć każdego płatnika składek. Wystarczy zła decyzja biznesowa czy choroba. Z pomocy doradców mogą skorzystać wszyscy klienci mający problemy ze spłatą należności z tytułu składek. Ich rolą jest znalezienie najlepszego rozwiązania dla płatnika w trudnej sytuacji. Tym już zadłużonym wyjaśnią, jak starać się o rozłożenie długu na raty. Podpowiedzą, jakie dokumenty są potrzebne i pomogą wypełnić wniosek. ZUS stara się dostosować wysokość raty do możliwości finansowych płatnika, ale klient może złoży swoją propozycję. Doradcy informują o etapach rozpatrywania wniosku i wspierają w trakcie spłaty należności w przypadku zmiany sytuacji finansowej, wspólnie z płatnikiem pracując nad najlepszym rozwiązaniem w takiej sytuacji.
Z indywidualnej pomocy mogą skorzystać nie tylko klienci, którzy mają problemy finansowe. O poradę można poprosić też, gdy mogą pojawić się trudności z opłaceniem bieżących składek. Można wówczas wystąpić o odroczenie terminu płatności składek. Niektórzy potrzebują takiej pomocy tylko w jednym miesiącu, inni dłużej.
Doradcy przyjmują osoby, które prowadzą jednoosobową działalność, a także spółki i duże podmioty. Pomagają wyjść z kłopotów również fundacjom, stowarzyszeniom czy klubom sportowym. O pomoc zwracają się zarówno czynni przedsiębiorcy, jak też i tacy, którzy już nie prowadzą działalności, ale mają długi z wcześniejszych lat, czy też spadkobiercy dłużników.
Z doradcami można się kontaktować osobiście w placówkach ZUS, mailowo oraz telefonicznie. Kontakt do doradców dostępny jest na stronie www.zus.pl.
W III kwartale 2019 r. Oddziały ZUS w Gdańsku i w Słupsku zawarły z 632 umowy o rozłożeniu należności z tytułu składek na raty i 23 o odroczeniu terminu płatności składek.