W czasie Dni Starogardu, 1 i 2 lipca wszyscy, którzy postanowią skorzystać z miejskiej komunikacji nie będą musieli kupować biletów. Przez dwa dni będą mogli jeździć autobusami za darmo. Taki prezent Miejski Zakład Komunikacji przygotował dla swoich pasażerów z okazji 45. rocznicy istnienia komunikacji miejskiej w Starogardzie Gdańskim.
– Chcieliśmy w szczególny sposób uczcić naszą rocznicę, tak, aby każdy mieszkaniec mógł cieszyć się razem z nami – powiedział Henryk Klecha dyrektor Zakładu. – Mamy też nadzieję, że w ten sposób zachęcimy starogardzian do częstszego korzystania z miejskiego transportu.
Po Starogardzie jeździ obecnie 20 autobusów na 9 liniach. Dziennie starogardzcy kierowcy przewożą ok. 15 tys. pasażerów, a rocznie pokonują ponad 1,4 mln kilometrów.
– Jesteśmy jednym z nielicznych polskich przewoźników, który obsługuje wszystkie swoje trasy tylko autobusami niskopodłogowymi – dodał dyrektor. – Jak na tej wielkości miasto z komunikacji miejskiej korzysta naprawdę dużo mieszkańców.
Gmina Miejska Starogard planuje w najbliższych latach zakupić 11 nowych autobusów.
– Będzie to element projektu „Budowa węzła integracyjnego w Starogardzie Gdańskim”, który obejmie również przebudowę budynku dworca kolejowego wraz z przyległymi do niego ulicami – mówi Przemysław Biesek-Talewski zastępca prezydenta do spraw techniczno-inwestycyjnych. – Nowe autobusy zaczną jeździć po mieście na przełomie roku 2017 i 2018. Liczymy, że dzięki unowocześnieniu taboru, jakim dysponuje MZK, komunikacja miejska w Starogardzie będzie jeszcze bardziej popularna wśród mieszkańców.
Historia starogardzkiej komunikacji miejskiej rozpoczęła się w Tczewie 1 lipca 1971 rok. Obecny Zakład początkowo był oddziałem MPK Tczew. Od pierwszego dnia działania po mieście na czterech liniach jeździło 10 pojazdów typu San H100.
Pierwsza baza starogardzkiego transportu miejskiego mieściła się w budynku po Zawodowej Straży Pożarnej oraz Zakładzie Oczyszczania Miasta przy ulicy Kościuszki. Natomiast kadra, dobrana przez kierownika Jana Kotowskiego liczyła 17 kierowców, 17 konduktorek, 11 pracowników warsztatu, 6 pracowników umysłowych oraz 5 osób służby pomocniczej. Dwa lata później zakład posiadał już 20 autobusów i zatrudniał 103 pracowników.
W 1981 roku starogardzki oddział usamodzielnił się i powstał Miejski Zakład Komunikacji. W lipcu 2004 roku wprowadzono program optymalizacji transportu zbiorowego. Zmieniono wówczas częstotliwość kursowania autobusów, zredukowano linie podmiejskie i zmieniono rozkłady. W 2007 roku, po prawie 10 latach oczekiwania, Miejski Zakład Komunikacji wzbogacił się o nowe pojazdy. Na trasy wyjechały wówczas autobusy z poznańskiej fabryki Solaris. Dwa lata później, w czerwcu 2009 roku starogardzki przewoźnik przeniósł się do nowo wybudowanej bazy przy ul. Tczewskiej 20. Baza wyposażona została między innymi w stację paliw, myjnie, hale warsztatową oraz pomieszczenia biurowe.
We wrześniu 2010 roku do Starogardu trafiło 5 nowych Mercedesów Citaro, zaś w czerwcu 2011 roku przyjechało kolejnych 6 Mercedesów Conecto. Nowe autobusy pojawiły się w Starogardzie dzięki pomocy unijnej. Wszystkie zakupione pojazdy wyposażone są między innymi w głosowy system informacji pasażerskiej oraz biletomaty. Wraz z wyjazdem na trasę nowych Mercedesów Conecto, wycofane zostały stare Autosany i Scanie, a Miejski Zakład Komunikacji dołączył do niewielkiego grona polskich przewoźników, który obsługuje wszystkie swoje trasy autobusami niskopodłogowymi.
/Wydział Informacji Społecznej – Urząd Miasta Starogard Gdański/