Ponad 112 tys. pomorskich płatników ma nadpłaty na swoich kontach w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Są to płatnicy zarówno aktywni jak i nieaktywni. Co zrobić, gdy okaże się, że na naszym koncie jest nadpłata?
Aktywni płatnicy mogą przeznaczyć nadpłatę na pokrycie części bieżących składek, a w razie wyższej kwoty można wystąpić o jej zwrot. Nieaktywni natomiast mają 5 lat na wystąpienie o zwrot nadpłaconych składek. Po tym czasie ulegną przedawnieniu. Decydując się na zamknięcie działalności warto więc skontaktować się z ZUS i sprawdzić czy na koncie nie ma nadpłaty.
Nadpłata składek powstaje, gdy płatnik opłaci je w wyższej wysokości niż wynika to z przepisów lub zadeklaruje w dokumentacji rozliczeniowej. Takie składki ZUS zalicza w pierwszej kolejności na pokrycie zaległości. Jeżeli ich nie ma, można otrzymać zwrot nadpłaconych środków lub zdecydować się na zaliczenie ich na poczet bieżących lub przyszłych wpłat.
Obecnie na kontach ponad 92,5 tys. aktywnych pomorskich płatników znajduje się niemal 154 mln. zł nadpłat. Jeśli planujemy zamknięcie działalności gospodarczej, najlepiej wystąpić z wnioskiem o zwrot nadpłaty jeszcze przed zakończeniem aktywności.
Co ważne, nadpłaty widnieją również na kontach ponad 19,8 tys. pomorskich płatników, którzy wyrejestrowali działalność w ciągu ostatnich dwóch lat (od 1 stycznia 2017 r.). Ich wysokość wynosi 7 mln zł. Jeżeli więc przedsiębiorca zakończył już prowadzenie własnego biznesu i nie ma pewności czy na jego koncie nie ma nadpłaty, warto odwiedzić placówkę ZUS lub wejść na swój profil na Platformie Usług Elektronicznych.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych zwraca nadpłatę składek w ciągu 30 dni od złożenia wniosku. Nie warto zwlekać, gdyż po 5 latach od dnia wpłaty lub otrzymania zawiadomienia z ZUS nadpłata się przedawnia.