Prawie 3/4 klientów pozytywnie ocenia jakość obsługi świadczonej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Wśród zadowolonych jest aż 76 proc. przedsiębiorców. ZUS jest bardzo wysoko oceniany przez osoby, które mają z nim systematyczny kontakt. To konkluzje z najnowszego badania PBS.
Badanie PBS przeprowadzono pomiędzy 15 października, a 21 grudnia 2018 r. w ramach 10 tys. wywiadów telefonicznych wśród czterech grup klientów ZUS: świadczeniobiorców, ubezpieczonych, przedsiębiorców i lekarzy. Każda z ankietowanych grup uważa, że jakość obsługi w Zakładzie na przestrzeni ostatnich lat w istotny sposób się poprawiła.
Blisko 50 proc. badanych twierdzi, że w ostatnich latach poziom obsługi klientów w ZUS znacznie wzrósł. Już 72 proc. respondentów ocenia jakość usług świadczonych przez Zakład jako dobrą lub bardzo dobrą. Co ważne, największy wzrost w liczbie pozytywnych ocen nastąpił wśród przedsiębiorców. Tutaj pozytywna ocena obsługi sięga 76 proc. Grupa, która równie pozytywnie ocenia zmiany w obsłudze klientów wprowadzone przez ZUS to świadczeniobiorcy: emeryci i renciści, gdzie 58 proc. ocen jest pozytywnych.
Niewątpliwie na wysokie noty u świadczeniobiorców ma wpływ wprowadzenie dodatkowych usług, np. doradcy emerytalnego. Natomiast wysokie oceny przedsiębiorców to przede wszystkim skutek projektu e-składka, czyli zastąpieniu trzech lub czterech przelewów składkowych miesięcznie, jednym przelewem na indywidualny numer rachunku w ZUS.
Aż 84 proc. respondentów wysoko ocenia usługi świadczone przez pracowników ZUS na salach obsługi klientów. 87 proc. z nich docenia uprzejmość i życzliwość pracowników, 84 proc. jest zadowolonych z czasu poświęconego na obsługę, a 83 proc. uważa, że ich sprawa została załatwiona skutecznie. Najwyżej jakości bezpośredniej obsługi w ZUS ocenili świadczeniobiorcy (88 proc.) i lekarze (89 proc.).